Alle IT-kennis onder één wereldwijd dak
Werken bij de beste IT dienstverlener van Nederland?
Resultaat door passie voor IT
Start trefwoorden te typen om de site te doorzoeken. Druk enter om te verzenden.
Generative AI
Cloud
Testing
Artificial intelligence
Security
March 15, 2023
Nh1816 Verzekeringen is een schadeverzekeraar met een duidelijke focus. De dienstverlener biedt zijn particuliere schadeverzekeringen alleen aan via financieel adviseurs. Dat vraagt om nauwe samenwerking met deze adviseurs – op persoonlijk vlak, maar ook digitaal via applicaties en portals. Het voordeel van deze unieke, geheel eigen aanpak? Klanten krijgen maatwerk advies van hun eigen betrokken adviseur om de hoek. Op deze wijze werkt Nh1816 al ruim 200 jaar vanuit het Noord-Hollandse Oudkarspel. Inmiddels bedient de verzekeraar ongeveer 500.000 particuliere klanten via meer dan 800 financieel adviseurs verspreid over Nederland.
Nh1816 wil klanten altijd passende verzekeringen kunnen aanbieden, op een voor financiële adviseurs zo makkelijk en efficiënt mogelijke manier. Daarvoor werkt de verzekeraar met verschillende online portals. Een van de belangrijkste is het Portaal voor adviseurs. Deze omgeving vormt de spil tussen verzekeraar en financieel adviseur. In het Portaal kunnen adviseurs allerlei informatie over verzekeringsproducten en verzekerden inzien en aanpassen. Denk aan het melden van schade, aanvragen van producten en teruglezen van eerdere correspondentie.Onlangs heeft de verzekeraar een nieuw adviseursportal ingericht om klantgerichter te kunnen werken. Het Portaal wordt continu uitgebreid met nieuwe functionaliteit. Nieuwe software releases volgen elkaar razendsnel op. En elke aanpassing en release moet voor de livegang getest worden. Met steeds meer complexe, tijdrovende testen als gevolg. De verzekeraar had geen tijd om alle geüpdate applicaties en portals tot in detail te testen, waardoor er bugs optraden na de livegang. Hoe kan Nh1816 het testen gestructureerder en efficiënter aanpakken?
Nh1816 ging op zoek naar een innovatieve partner om zijn testaanpak te structureren, professionaliseren en versnellen. Vanwege zijn reputatie als een autoriteit op testgebied, viel de keuze op Sogeti. Sogeti startte met een Quick Scan. Hieruit kwam een helder beeld van de huidige testaanpak: wat test Nh1816 nu, op welke manier en hoe vaak? Wat gebeurt er met testinzichten en wanneer is er een hertest nodig? Vanuit dit startpunt bracht Sogeti verbeteringen aan.Sogeti maakte een kortcyclische gestructureerde testaanpak afgestemd op de DevOps-sprint. Dit omvat alle portals en applicaties. Bij elke tweewekelijkse software release worden portals en applicaties volgens een ‘plan, do, check, act’-cyclus getest, waarbij de testaanpak is afgestemd op de inhoud van de sprints. Hiermee weet Nh1816 zeker dat alle bestaande en nieuwe functionaliteit voor ingebruikname naar verwachting werkt.
Jerre Veltman – Senior Manager ICT Nh1816 Verzekeringen“De flexibiliteit maakt onze samenwerking uniek. Sogeti is een innovatieve partner die de overdracht van kennis en kunde afstemt op onze behoefte – ongeacht welke expertise en capaciteit we nodig hebben.”“Onze samenwerking gaat verder dan het huidige test management. Zo speelt Sogeti ook voor andere disciplines een rol bij het vinden van de juiste kunde en de interne kennisoverdracht. Een innovatief partnership waarbij Sogeti zowel meedenkt als uitvoert. Met oog voor het heden en de toekomst.”
In de nieuwe testaanpak zijn regressietesten geautomatiseerd. Daarvoor voorziet Sogeti Nh1816 van kennis om het robotframework te bouwen. Vervolgens hebben Nh1816 en Sogeti hierin samen de testscripts gerealiseerd. Voortaan nemen robots de testers van Nh1816 repetitieve testactiviteiten uit handen. De robots volgen een vast testprotocol en werken ook buiten kantoortijden. Hierdoor kan de verzekeraar sneller, completer en foutloos testen.Testspecialisten van Sogeti helpen Nh1816 met het in de praktijk brengen van het nieuwe testplan. Bij het implementeren en uitvoeren dragen deze Sogetisten hun kennis ‘on the job’ over aan Nh1816, zodat de verzekeraar in de toekomst alles rondom testing zelf kan beheren, aanpassen en uitbreiden. Heeft Nh1816 extra mankracht nodig? Dan staan er altijd testers van Sogeti paraat.
Met de nieuwe manier van testen beschikt Nh1816 over goedwerkende portals en applicaties. De verzekeraar kan aanpassingen in de tweewekelijkse releases direct in de praktijk brengen, zodat financiële adviseurs en hun verzekerden altijd toegang hebben tot optimaal functionerende portals met actuele product- en dossierinformatie. En wil de verzekeraar zijn portals in de toekomst aanpassen of uitbreiden? Dan heeft Nh1816 alle kennis in huis om dat direct aan te pakken. Zo weet Nh1816 zeker dat zijn organisatie beter kan voorzien in de behoefte van klanten en financieel adviseurs – nu en in de toekomst.
Dirk Loosman – Testcoördinator Digital Performance & Testing Sogeti“Tijdens ons partnership ben ik Nh1816 blijven challengen. Waarom testen we op deze wijze en wat kan er nog beter? Dat is in mijn ogen dé manier om te zorgen dat testexpertise beklijft en Nh1816 daar maximale meerwaarde uithaalt.”
Ook applicaties grondig en geautomatiseerd testen, zodat je zeker weet dat deze altijd perfect werken? Bekijk wat we nog meer doen op de pagina’s van onze Quality Engineering & Testing services!
Naar Quality Engineering & Testing Services
Head of Quality Engineering & Testing