Klant.
PostNL is een beursgenoteerd postbedrijf dat actief is in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, België en Luxemburg. Bij PostNL werken in totaal ruim 56.000 mensen. In 2014 bedroeg de omzet van het postbedrijf bijna 4,3 miljard euro.
PostNL heeft het grootste netwerk in de Benelux voor het versturen van brieven, pakketten en e-commerce. Door slimme netwerken te combineren met digitale applicaties, wil PostNL zijn klanten waardevolle oplossingen bieden om ontvanger en afzender te verbinden. Digitale toepassingen en intelligente technologie spelen daarbij een steeds belangrijkere rol. Denk daarbij aan het toenemende aantal online aankopen en bijbehorende verzendingen.
Vraag.
In de post- en pakketbezorgingsector is de concurrentie groot. Daarom is kostenbesparing altijd een hot item. PostNL is dan ook enkele jaren geleden al gestart met een speciaal kostenbesparingsprogramma. Vanuit dit programma wilde het postbedrijf ook fors besparen op ICT.
Het automatiseren van applicatietesten kan dan uitkomst bieden. Dat leidt tot betere, snellere en herbruikbare testen en testmethodes ‒ met uiteindelijk kostenbesparingen, meer betrouwbaarheid en kwaliteit als resultaat. Daarnaast wilde PostNL zo min mogelijk omkijken hebben naar het automatiseren van testprocessen. Daarom ging de voorkeur van het postbedrijf uit naar gestandaardiseerde testservices.
Oplossing.
PostNL schakelde Sogeti in om de regressietesten voor uiteenlopende applicaties te automatiseren, variërend van applicaties voor de personeelsadministratie tot de planning van internationaal transport. Het verbeteren van de geautomatiseerde testen bij PostNL is een continu proces, omdat de werkprocessen en applicaties blijven veranderen.
Controle over testen
PostNL koos voor Sogeti om drie redenen:
- Ten eerste heeft PostNL al ervaring met testen en biedt Sogeti een testaanpak die aansluit op dit specifieke maturity-testniveau.
- Ten tweede biedt Sogeti PostNL controle over de testkosten. Elke testservice is namelijk beschikbaar as-a-service, tegen een fixed price, inclusief de kosten voor testtools. Vervolgens kan PostNL zelf kiezen welke testservices het wil inzetten. Al deze door Sogeti Testing Services (STS) aangeboden services kan PostNL terugvinden in een speciaal voor PostNL beschikbaar gestelde online servicecatalogus. Daarin is ook per testservice vastgelegd wat de service oplevert, hoe lang het duurt om deze te bestellen, implementeren en uit te voeren.
- Ten derde klikte het goed tussen PostNL en Sogeti: de organisaties hebben een vergelijkbare bedrijfscultuur en werken al langer samen.
Aanpak automatiseren regressietesten
Bij het automatiseren van de regressietesten hanteert Sogeti de volgende aanpak: eerst vindt er een Quick Scan plaats van een applicatie in de ICT-omgeving bij PostNL. Hierbij identificeert Sogeti de technische en organisatorische aandachtspunten die het geautomatiseerde testproces zouden kunnen dwarsbomen. Nadat deze geïdentificeerd zijn, creëert Sogeti voor de betreffende applicatie de geautomatiseerde testscripts met de tool TOSCA van Tricentis. Vervolgens implementeert Sogeti de scripts. Daarna is het mogelijk om services aan te vragen om de geautomatiseerde testscripts te draaien, onderhouden of uit te breiden met nieuwe testscripts. Dit kan nodig zijn vanwege functionele aanpassingen in de applicatie. Alle testen vinden plaats in de testomgeving van PostNL, in zowel traditionele als Agile-omgevingen.
Voordelen testautomatisering
Het automatiseren van de regressietesten as-a-service levert PostNL verschillende voordelen op. Zo is de testkwaliteit toegenomen, waardoor de applicaties zelf uiteindelijk ook minder fouten bevatten. Ook verloopt het testen van applicaties 60 procent sneller dan voorheen. Dat betekent dat key users de applicaties sneller weer kunnen gebruiken. Bovendien zijn de geautomatiseerde testen herbruikbaar. Daardoor hoeft PostNL in de toekomst niet te investeren in nieuwe testmethoden. En het automatiseren van regressietesten levert PostNL nog meer financieel voordeel op: de testkosten zijn immers voorspelbaar en af te stemmen op het beschikbare budget, ook in de komende jaren.
Toekomstvast door de cloud
Om in de toekomst flexibel te kunnen blijven, heeft PostNL zijn complete infrastructuur in de cloud ondergebracht. Sogeti sluit daar met zijn testservices naadloos op aan, door ook de geautomatiseerde testservices vanuit de cloud uit te voeren. Verder kan PostNL in de toekomst zijn huidige testservices eenvoudig uitbreiden met andere services om het testproces in de volle breedte te ondersteunen.
Maaike de Kool – Manager Testmanagement Business IT PostNL
Door de regressietesten te automatiseren hebben we de doorlooptijd verkort en de testdekking vergroot; we gaan eerder live. Sogeti helpt ons om ons proces te optimaliseren en is daarin succesvol.
Bruus Antonides – Delivery Executive Testing & Quality Control Sogeti
Het is een fantastische uitdaging om het testproces bij PostNL verder te automatiseren. En we slagen we daar goed in: de samenwerking verloopt uitstekend en het proces is al met 60 procent versneld.
Meer weten over geautomatiseerde testservices
Wil je meer weten over de PostNL case of ben je benieuwd naar de mogelijkheden rondom testautomatisering, neem dan contact met ons op.