“Het belangrijkste in communicatie is te horen wat niet gezegd wordt”, zoals Peter Drucker (schrijver en hoogleraar op het gebied van management) zei. Communicatie is een van de moeilijkste aspecten binnen een goedlopend bedrijf. Eén verkeerde manier van communiceren en je klanten kijken al heel anders tegen je aan.
Het is dan ook belangrijk om bij iedere vorm van communicatie meteen de spijker op de kop te slaan. Een website en/of mobiele app(licatie) is dan ook pas sterk als de gebruiker meteen goed wordt aangesproken. Bij de bouw van een (responsive) website en/of app zal er altijd goed geluisterd moeten worden naar de gebruiker. Hier komt UX Design (User Experience Design) om de hoek kijken.
Hoe dit zo is gekomen
In de jaren ’90 was internet een hype. Bedrijven gingen zich steeds meer op internet profileren. Ze konden zo namelijk op een snelle manier veel klanten vertellen over zichzelf en over hun producten en diensten. Dit was een eenzijdige manier van communiceren. Met de komst van web 2.0 in 2001 werden bedrijven gedwongen niet langer te communiceren NAAR hun klanten, maar MET hun klanten. Bedrijven moesten dus de interactie aangaan. Aan het eind van de jaren ’90 werd de term user experience geïntroduceerd door Donald Norman (die later de Nielsen Norman Group oprichtte en voorvechters op het gebied van UX Design)
Hoewel UX Design met de komst van web 2.0 al werd ingezet, bleef het nog een achtergesteld onderdeel van het bouwproces van een weboplossing. Als gevolg van de economische crisis in 2008, gingen mensen en bedrijven meer op hun geld letten. Met de komst van mobiele app(licatie)s rond diezelfde tijd werd het gebruikersgemak steeds belangrijker. Toen pas begonnen bedrijven zich te realiseren hoe belangrijk UX Design is. Gebruikers haakten af op het moment dat het te ingewikkeld werd, het te veel tijd kostte en iets op een andere website eenvoudiger werd aangeboden. Dit is wat Steve Krug, een goeroe op het gebied van UX Design, in zijn boek “Don’t make me think” beschrijft.
Waarom de kunst van User Experience Design werkt
Een UX Designer probeert antwoord te vinden op alle vragen die van toepassing zijn bij de interactie tussen een gebruiker en het product. Daarbij houdt hij/zij rekening met het commerciële aspect. UX Design is een belangrijk onderdeel van iedere website. Het is het creatief proces dat vaak hand-in-hand gaat met het grafische ontwerpproces. Veel UX Designers kunnen ook goed grafisch ontwerpen. UX Design is daarmee half wetenschap en half kunst.
Steve Krug vat UX Design simpel samen door te zeggen: “don’t make me think”. Dat is eigenlijk meteen de kern van UX Design. Het gaat er namelijk om dat de gebruiker niet hoeft na te denken over het gebruik van een website of applicatie. Het niet hoeven nadenken is ook meteen het moeilijkste deel van het ontwerp proces, want hoe laat je een gebruiker niet nadenken? Hoe zorg je ervoor de jouw gebruiker precies doet wat jij verwacht? Het draait allemaal om de wat, waar, wanneer, waarom en hoe van de gebruiker. Daar is een UX Designer naar op zoek.
Toegevoegde waarde
UX Designers onderzoeken de doelgroep van de website en/of mobiele app en de behoefte, wensen en denkwijze van deze doelgroep. Naar aanleiding van dit onderzoek stellen zij een gewenste interactie voor. Dit doet een UX designer door een ontwerp op te bouwen met een duidelijke informatieverstrekking en een duidelijke structuur. Deze structuur is vastgesteld aan de hand van het gedrag van de doelgroep. Door te kijken hoe de gebruiker reageert op een voorgestelde structuur, kan een UX Designer het ontwerp optimaliseren. Aan de hand van dit geoptimaliseerde ontwerp navigeert een eindgebruiker sneller door de website en/of mobiele app. Dit maakt de kans op succes groter.
Meer weten?
Heeft u hulp nodig bij of wilt u meer weten over UX Design? Bel ons via: +31886606600