Vianen - Tijdens de Awards Night van de ProjectB Challenge van 19 juni 2015 is het studententeam van Hogeschool Utrecht als winnaar uit de bus gekomen.
Kornuit
De groep van zes Utrechtse informaticastudenten hebben de award ontvangen voor de ontwikkeling van een autisten app. Met deze applicatie zijn studenten met autisme in staat makkelijker en op een structurele manier afspraken te maken met vrienden. De app heet: Kornuit.
Vijf studententeams van vier hogescholen
Dit is de uitkomst van een wedstrijd die een half jaar geleden is gestart. Tijdens deze ProjectB Challenge hebben vijf studententeams van vier hogescholen gestreden om de prijs voor het beste initiatief om een effectief en innovatief hulpmiddel te ontwikkelen voor mensen met een beperking. De wedstrijd is bedoeld voor derde en vierdejaars informaticastudenten. Onder aanwezigheid van Jaap Theil, hoofd ICT Office van het Ministerie van Onderwijs en Cultuur, is de award uitgereikt door Menno van Doorn, directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie, in het leerhotel Het Klooster in Amersfoort. ProjectB is een initiatief van IT-dienstverlener Sogeti in samenwerking met mediapartner Tweakers en een aantal hogescholen in ons land.
Wat is Kornuit?
Kornuit is een applicatie waarmee je makkelijker verbinding kan maken met Facebook en andere sociale media platform. De vriendenlijst wordt eenvoudig overgezet naar Kornuit. Algoritmes in de app maken een analyse van de vriendenlijst. Op basis van deze analyse doet Kornuit op gezette tijden suggesties voor het maken van afspraken met vrienden die bijvoorbeeld dezelfde dingen leuk vinden. Als je kiest voor een suggestie kun je vervolgens heel eenvoudig een afspraak maken met deze vriend. Of deze afspraak gelijk in Google Calendar zetten. Dit driestappenplan wordt op een hele heldere manier weergegeven en is makkelijk in gebruik.
“Kornuit moet een maatje zijn voor jonge mensten met autisme. Als de uitrol van deze autisten app goed verloopt, willen we de app ook in het buitenland lanceren. Kornuit is nu zowel in het Nederlands als het Engels beschikbaar,” vertelt Cindy Jong, teamleider van het winnende studententeam van de Hogeschool Utrecht.
Proces ProjectB Challenge
In de eerste fase van het project konden IT-studententeams van zo’n vier tot zes leden zich inschrijven met hun ideeën. Een jury beoordeelde de voorstellen en de beste vijf teams zijn doorgegaan naar de tweede fase. In deze periode hebben de vijf studententeams hun ideeën uitgewerkt tot een prototype of werkende oplossing. Ieder team werd begeleid door een Sogeti-coach. Zo werd een virtual reality bril ontwikkeld die de ervaring geeft van het ‘buiten zijn’ voor bedlegerige mensen. Team 2 kwam met een game die het analytisch vermogen traint voor mensen die moeilijk met stress of andere emoties kunnen omgaan. Het derde studententeam bedacht een bril voor doven en slechthorenden om zich beter door het verkeer te bewegen.
Jury-leden
De jury bestond uit Loes Bierma van het Nederlands Patiënten en Consumenten Platform, Erik Spin van de Nederlandse Orde Voor Uitvinders en Menno van Doorn, directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT). Meer informatie over de ProjectB Challenge is te vinden op de website van mediapartner Tweakers.
“ProjectB Challenge is letterlijk en figuurlijk een hulpmiddel voor iedere betrokken partij. We helpen mensen met een beperking de kwaliteit van hun leven verder te verbeteren. Studenten leren hoe hun IT-kennis op een zinvolle manier in de praktijk te brengen. En voor hogescholen is het een prima aanvulling op het curriculum en een bijdrage aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid,” zegt René Speelman, Manager Duurzaam Ondernemen van Sogeti.
Meer informatie en de tweede editie van ProjectB?
De tweede editie van ProjectB (2016) wordt inmiddels opgestart. Wil je meer weten over ProjectB? Bel ons via +31 886 606 600