Alle IT-kennis onder één wereldwijd dak
Werken bij de beste IT dienstverlener van Nederland?
Resultaat door passie voor IT
Start trefwoorden te typen om de site te doorzoeken. Druk enter om te verzenden.
Generative AI
Cloud
Testing
Artificial intelligence
Security
September 15, 2024
Ontdek hoe Jumbo zijn testprocessen optimaliseert met een quality engineering strategie. Rowena Belt, Test Automation Engineer bij Sogeti, deelt haar ervaringen over het verbeteren van testautomatisering bij Jumbo. Leer van de praktische inzichten en strategieën die Jumbo gebruikt om efficiëntie in testautomatisering te bereiken.
Een sterke quality engineering strategie kan de efficiëntie en effectiviteit van testprocessen flink verhogen. Dat heeft supermarktketen Jumbo aan den lijve ondervonden. Hoe heeft Sogeti met een quality engineering strategie de testautomatisering naar een hoger niveau getild en welke lessen kunnen we daaruit trekken?
Met een quality engineering strategie leg je een solide basis voor kwaliteit binnen je IT-projecten. In dit blog en haar bijbehorende QX Day-presentatie vertelt ervaringsdeskundige Rowena Belt, Test Automation Engineer bij Sogeti, hoe zij en haar collega’s dat bij Jumbo aangepakt hebben. Nuttige informatie voor iedereen die geïnteresseerd is in het optimaliseren van testautomatisering en het nastreven van kwaliteit in softwareontwikkeling.
Op de Jumbo Tech Campus, de IT-afdeling van Jumbo, werken verschillende IT-teams aan de website en de app. Deze teams bevatten alle benodigde rollen zoals back-end en front-end developers, een designer en een test engineer. “Als tester bij Jumbo verzorg ik zowel de front- en back-end-testen als de handmatige testen en testautomatisering binnen mijn team”, zegt Rowena. “Elke twee weken komen alle testers van de verschillende teams bij elkaar in een chapter om te overleggen over zaken als de teststrategie, test automation, de taal waarin we automatiseren en hoe dit allemaal aansluit op de Jumbo omnichannel-strategie. Dat laatste is heel belangrijk, want Jumbo wil alle klanten, in de supermarkt en online, dezelfde uniforme winkelervaring bieden. En nu online boodschappen doen door COVID een vlucht heeft genomen, wordt het online channel – en dus de bijbehorende development en testing van de app en website – steeds essentiëler.”
Rowena begon met het opzetten van een test automation framework met de tool WebdriverIO met TypeScript. Gaandeweg, vroeg ze zich af: “Is het eigenlijk wel logisch wat ik aan het doen ben? Daarom ontwikkelde ze een teststrategie om het framework aan te toetsen. “Eerst heb ik een overzicht gemaakt van alle elementen waarvoor mijn team verantwoordelijk is, zoals de zoekbalk, categorieën en filters. Die heb ik in een webdiagram geplaatst rond de naam van het team, het hart van het web. Daarna heb ik daaromheen de hoofd- en subelementen weergegeven.” Om de testdekking te bepalen, zette Rowena het webdiagram over naar een overzichtelijker Excel-bestand. “Hierin kon ik in groen en rood aangeven welke elementen wel en niet onderdeel waren van de regressietest. Nu we twee jaar verder zijn, zijn alle onderdelen groen op een paar gele na: die hebben we bewust buiten de regressietest gelaten.”
Vervolgens bracht Rowena de verschillende end-to-end tests in kaart. Ook dit leverde een complexe mindmap op, die ze vertaalde ze naar een Excel-sheet. Daarin kan ze duidelijk zien wat wel en geen onderdeel is van de regressietest en wat geautomatiseerd is. Rowena legt uit: “Bij de niet geautomatiseerde end-to-end tests heb ik een reden gezet, bijvoorbeeld dat deze al gecovered is door een andere testcase. Uiteindelijk bleek dat slechts vijf van de zeventig flows onderdeel waren van de huidige regressietest.” Om de dekking van de regressietest te vergroten en het risiconiveau in kaart te brengen, wees Rowena vervolgens aan alle elementen een score toe volgens de RCRCRC-criteria. Elk element kreeg bij elk criteria een cijfer van 1 tot 5. Die uiteindelijke score van het element heeft ook een betekenis, die Rowena onderverdeelde in drie risiconiveaus met bijbehorende testactiviteiten. In dit risico- en dekkingsoverzicht heeft ze ook aangegeven hoeveel testcases er zijn voor de componenten en voor de end-to-end tests, en hoeveel daarvan geautomatiseerd zijn. Dat laatste is weergegeven in een automatiseringspercentage per element.
Hoe is Rowena in de praktijk te werk gegaan bij het toekennen van scores aan de testing-elementen? Wat heeft dat opgeleverd voor de testdekking en -automatisering? En hoe zorgt deze strategie uiteindelijk voor betere testprocessen? In de QX Day-presentatie ‘De impact van een Quality Engineering-strategie op testautomatisering bij Jumbo’ gaat Rowena aan de hand van haar eigen praktijkervaring uitgebreid in op deze vraagstukken.
Naar YouTube