Van Testprofessional naar career manager
Voor mij voelde dit als een logische stap in mijn carrière. Ook als professional was ik al snel bezig mijn collega’s te helpen. Ik zag hoe goed mijn eigen Career Manager daarin was en dacht dat ik dat ook zou zijn, omdat ik in mijn werk ook training en coaching gaf aan Sogetisten en klanten. Dus sprak ik mijn ambitie uit en uiteindelijk kon ik de stap daadwerkelijk zetten. Leuk om te doen, merkte ik vervolgens, maar ook zwaar omdat op het moment dat ik begon net de coronacrisis losbarstte. We moesten daardoor allemaal wennen aan hoe de wereld er ineens uitzag. Inmiddels zijn we daar een stuk beter in geworden, maar het ging niet van een leien dakje.”
Terugkeer naar Testprofessional
Ik ben van origine techneut. Toen ik de stap naar Career Manager maakte, had ik de ambitie anderen te helpen ook betere techneuten te worden. In de praktijk kwam ik daar toch net te weinig aan toe, omdat mijn andere taken – HR-management en intern management bijvoorbeeld – ook tijd van me vroegen. Het was moeilijk daarin een balans te vinden. Dus dacht ik: als ik terugkeer naar Testprofessional, kan ik mijn ambitie beter waarmaken. Toen ik dit met mijn manager besprak, stelde die voor dat ik contact zocht met een coach. Die vroeg me om mijn droomomgeving te schetsen als er geen beperkingen waren. Dat leek niet zoveel op wat ik op dat moment aan het doen was. Dus besloot ik: hier moet ik wat mee. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de mensen om me heen.
Meteen in een opdracht
Bij een klant waar ik al eerder twee jaar als professional had gezeten, was recent een van de managers van baan gewisseld zodat een vervanger nodig was. Dus kwam ik in beeld voor die functie. Ik kende de projecten en de technische infrastructuur al én had de juiste technische bagage. Ik zit nu een stapje hoger dan de positie waarop ik eerder zat. Toen zat ik als tester in een scrum-team, nu ben ik test lead en coach en train ik alle testers. Trots dat ze me terug hebben gevraagd en ook nog precies mijn ambitie. Als het goed is, heb ik mezelf in een jaar of twee overbodig gemaakt. Dan is kwaliteit een integraal onderdeel van het voortbrengingsproces en leveren we in hoog tempo waarde aan diverse klantlocaties.
Impact maken
De klant is een wereldwijde organisatie met meerdere locaties die allemaal met eigen applicaties werken. Dat is niet efficiënt, dus het project moet dat applicatielandschap stroomlijnen. Dan kunnen trends over de landsgrenzen heen in kaart worden gebracht. Ook moet het de operationele kosten voor de klanten substantieel terugdringen. Het is een groot project met zestien teams. In die teams zitten heel veel mensen met heel veel ervaring. Daarbij is er strenge regelgeving waar rekening mee moet worden gehouden. Al met al een uitdagend maar ook heel leerzaam traject, voor de it’ers én de business stakeholders.
De favorieten van Ghislain:
- Apps: Reddit
- Websites: tweakers.net
- Gear: 34" Ultrawide en bescheiden game pc met een i5 4690k
- Film: Interstellar, Lord of the Rings
- Muziek: Hans Zimmer
Impact maken met technologie
Ben jij net als Ghislain techneut in hart en nieren en wil jij graag het verschil maken met techniek? Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek of bekijk de vacatures.