Charlotte Account Manager

Van Young Professional naar Accountmanager

Groeimogelijkheden

Charlotte begon zes jaar geleden met haar traineeship. Nu werkt ze als Accountmanager en helpt ze professionals aan opdrachten. Lees haar blog of bekijk de vacatures.

Naar vacatures

Van Traineeship naar Academy naar Commercie

Na mijn studie Communicatie en Multimedia Design ben ik fulltime gaan werken in de horeca. Toen ik dit ongeveer een jaar deed kwam mijn buurman naar mij toe en gaf de tip om eens bij Sogeti te kijken. Zelf werkte hij daar namelijk ook. Ik had wel affiniteit met IT, maar er weinig ervaring in. In de gesprekken werd duidelijk dat ik dan het beste kon beginnen met een traineeship en me van daaruit verder kon ontwikkelen. Ik ben toen met veel plezier beginnen als trainee in het vakgebied Testen. De sfeer was direct goed en ik zag dat er echt ondersteuning en mogelijkheden waren om te groeien en te leren. Na drie jaar in het Young Professional traject kwam ik gesprek met een talent manager van Sogeti. Het was heel fijn om de ruimte te voelen om mij verder te ontwikkelen. Eerst ben ik een tijd verantwoordelijk geweest voor de Sogeti Academy, ons eigen opleidingsinstituut voor klanten. In deze tijd kwam ik erachter dat sales mij wel wat leek en ik ben toen begonnen met salestrack. Dit zijn allemaal opleidingen om je alles te leren over sales. Nu werk ik ongeveer een jaar als accountmanager bij Sogeti.

“Mijn doel als accountmanager is om te zorgen dat wanneer een klant iemand nodig heeft ze aan ons denken.”

Klanten en professionals helpen

Mijn dag kan best wel verschillen. Sommige dagen ben ik voornamelijk bezig met het contact onderhouden van onze klanten. En andere dagen ben ik een professional aan het voorbereiden op het gesprek bij de klant. Mijn doel als accountmanager is om te zorgen dat wanneer een klant iemand nodig heeft ze aan ons denken. Het kan dan één tijdelijke kracht zijn of een heel projectteam. Als de klant dan aangeeft dat ze iemand zoeken dan ga ik kijken naar welke professional daar het beste bij past. Vervolgens stoom ik deze professional klaar voor het gesprek en als alles goed gaat dan mag de collega starten bij de klant. Ik vind het wel belangrijk om deze Sogetist ook betrokken te houden bij Sogeti. Ik neem daarom regelmatig contact op met de professionals en klanten. 

“Ik wist dat ik voor een klant ging werken maar ik wilde graag de connectie met Sogeti houden.”

Young Sogeti

Binnen Sogeti worden er veel leuke dingen georganiseerd. Zo kregen we afgelopen kerst een heel pakket opgestuurd met daarin allemaal lekkers wat we hebben opgegeten in een call met elkaar. Dit vond ik zelf heel leuk bedacht, zeker omdat er niet zo veel mogelijk was. Ook Young Sogeti is erg actief. Dit is voor alle Sogetisten onder de 32. Zelf heb ik een tijdje in het bestuur van Young Sogeti gezeten. Dit was in mijn eerste jaar bij Sogeti. Ik wist dat ik voor een klant ging werken maar ik wilde graag de connectie met Sogeti houden. Na een tijdje was het voor mij tijd voor iets nieuws. Een collega zat al in het bestuur van de personeelsvereniging, So4Me. Ze wist dat ik uit het bestuur ging van Young Sogeti en zelf had ze nieuwe bestuursleden nodig voor So4Me. Dit ben ik gaan doen en dit doe ik nu nog steeds.

Optimaal voor de klant werken

Ik ben nu ongeveer een jaar bezig met sales bij Sogeti. Ik heb al een aantal handige tips en trucs gevonden. Altijd voordat ik een professional naar de klant stuur doe ik een pré intakegesprek. Maar wanneer ik merk dat de collega het nog wat spannend vindt of ik nog niet alles heb gehoord wat ik wil horen dan plan ik een tweede pré intakegesprek in zodat we nog iets beter kunnen voorbereiden. Wat ik ook heb gemerkt is dat het voor mij belangrijk is om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen binnen het IT vak. Ik ga daarom ook veel in gesprek met onze professionals of ik volg webinars. Zowel van Sogeti als van onze klanten. Op deze manier weet ik precies wat er speelt en kan ik daar weer op inspelen. Door kleine dingen als deze te doen kan ik zowel de klant als Sogeti blij maken.

De favorieten van Charlotte:

  • Apps: Cappuccino, Instagram, Fitbit
  • Websites: LinkedIn.com
  • Gear: M’n skates
  • Film: Eigenlijk alle romantische komedies
  • Muziek: Gaat van Maan tot Beyoncé

Brede groeimogelijkheden

Ben jij benieuwd hoe jouw carrière pad er uit kan zien bij Sogeti? Neem dan contact op met Charlotte of bekijk de vacatures.

Naar vacatures

Deel het artikel van Charlotte

Kan ik je helpen?

Profielfoto Charlotte Janus Accountmanager Public
Phone number: +31886606600

Verder lezen?

Ontdek meer verhalen van Sogeti collega's!

Naar blogs