Welke vaardigheden heb jij als Quality Engineer nodig?
Met het verschijnen van het vernieuwde TMAP handboek “Quality for DevOps teams” in maart 2020, werd het belang van kwaliteit en het nastreven daarvan door iedereen binnen het Development team opnieuw duidelijk. De discussie over de precieze invulling van quality engineering (en de daarbij behorende term quality engineer) vond echter al ruim voor de publicatie van het boek plaats en roept nog steeds vragen op. Denk aan: in hoeverre komt een quality engineer overeen met simpelweg de ‘tester’?
Het verschil tussen testen en quality engineering
Quality engineering betekent dat je als team gezamenlijk met je stakeholders verantwoordelijk bent voor het leveren van kwaliteit op het juiste moment. Hiervoor kun je verschillende soorten kwaliteitsmaatregelen toepassen, waarvan testen er één kan zijn. Als quality engineer houd je je dus ook bezig met andere (preventieve en correctieve) kwaliteitsmaatregelen en het stimuleren van een kwaliteit mindset bij de rest van het team. Deze mindset betekent dat het team altijd bezig is met kwaliteit.
Vaardigheden van een quality engineer
Als quality engineer moet je dus over meer, en andere, vaardigheden beschikken dan een tester. Tijdens een brainstormsessie over quality engineering hebben een aantal experts* die vaardigheden in kaart gebracht. In dit artikel worden drie van die vaardigheden toegelicht.
Een quality engineer is nooit tevreden, want er zijn vrijwel altijd verbeteringen mogelijk
Een refinement sessie die moeizaam verloopt? Duurt het release proces te lang? Een quality engineer wil hier iets aan doen. En zelfs als het niet meteen duidelijk is wat er verbeterd kan worden, dan kan een quality engineer er via bijvoorbeeld “luisteren, samenvatten en doorvragen” (LSD) of een andere (team) werkvorm achter komen wat bottlenecks zijn. Je hoeft als quality engineer oplossingen niet altijd persoonlijk uit te voeren, maar draagt wel zorg voor het bereiken van een verbeterd eindresultaat.
Een quality engineer moet sociale (soft) skills bezitten
Je moet goed kunnen overleggen met een juiste balans in overtuigingskracht en aanpassingsvermogen. Want, zoals ook uit de definitie ervan blijkt, quality engineering is een team activiteit. En ook team overstijgend moet een quality engineer goed kunnen schakelen. Denk aan managers, IT-specialisten of key business users: ieder gesprek heeft behoefte aan een andere invalshoek.
Een quality engineer streeft snelle en regelmatige feedback na om zo sneller kwaliteit op te kunnen leveren
Een goede geautomatiseerde test set die bij iedere wijzigingen feedback geeft, is onmisbaar. Als quality engineer zorg je ervoor dat dit hoog op de prioriteitenlijst van het team komt te staan.
Is iedereen dan een quality engineer?
Betekent dit nu dat het hele team uit quality engineers moet bestaan? Wanneer iemand de functie van quality engineer bekleedt, dan krijgt deze persoon de tijd om ook anderen in het team mee te nemen via het faciliteren van trainingen, coaching en algemene ondersteuning. Zo kan iedereen in het team groeien naar de rol van quality engineer naast zijn of haar eigen expertise. Vaak wordt deze functie van quality engineer opgepakt door de persoon die de meeste test werkzaamheden uitvoert.
Anderen helpen aan een kwaliteit mindset
Maar hoe krijg je al je teamleden en betrokken stakeholders mee in deze mindset van quality engineering? Over het algemeen wordt de kennis hierover in drie opeenvolgende fases eerst overgedragen, daarna met ondersteuning uitgeprobeerd en uiteindelijk ook zelfstandig toegepast door alle teamleden.
De dedicated quality engineer heeft veel materiekennis en ervaring en weet op basis hiervan wat er nodig is binnen het team voor het inbouwen en meten van kwaliteit gedurende het ontwikkelproces. Via inspirerend voorbeeldgedrag, trainingen en workshops kan de quality engineer in de eerste fase deze benodigde kennis overdragen. De andere teamleden volgen de aanwijzingen op en ervaren wat dit kan opleveren.
Nadat de ‘standaard’ is uitgelegd en aangeleerd, zullen de overige teamleden steeds vaker ook eigen (kleine) keuzes gaan maken op basis van eigen inzicht. Het hele team gaat quality engineering toepassen. Er kan hierbij bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van test driven development of pair programming. Je kunt je team helpen door feedback te geven en te benoemen wat de teamleden nog kunnen verbeteren. Zijn bijvoorbeeld de unittesten van de juiste kwaliteit en bereiken ze de gewenste mate van dekking?
In de laatste fase hebben nu ook de andere teamleden een kwaliteit mindset en denken actief mee aan de benodigde kwaliteitsmaatregelen en verbeteringen. De oorspronkelijke quality engineer heeft nu alleen nog maar een adviserende rol tegenover de andere teamleden als het gaat om kwaliteitsmaatregelen. Iedereen in het team heeft nu namelijk de rol van quality engineer.
Quality engineer: iets voor jou?
Wanneer je de stap wilt maken van tester naar quality engineer, is er meer nodig dan enkel een aanpassing van je titel. Als jij die stap wél wilt maken, dan heb je een aantal vaardigheden nodig, zoals dat je niet snel tevreden bent en proactief naar verbeteringen blijft zoeken, dat je een sociale rol kunt aannemen en dat je achter een snel feedback proces kunt staan.
Het inbouwen van kwaliteit is nooit het werk van slechts één persoon, ook alle andere teamleden moeten een kwaliteit mindset hoog in het vaandel hebben staan. Een dedicated quality engineer weet dan ook hoe deze mindset bij anderen kan worden aangewakkerd: wees het goede voorbeeld, leer specifieke basis vakkennis aan, geef ruimte voor toepassing en leer daarna ook ‘overgeven aan anderen’.
Benieuwd naar de mogelijkhedenin Quality Engineering & Testing?
Wil jij iedere dag leren en kunnen sparren met vakgenoten over bijvoorbeeld kwaliteit en testing of testautomationtoolings? Neem gerust contact op, ik vertel je er graag meer over. Of bekijk onze vacatures in Quality Engineering & Testing (QE&T).
VACATURES QE&T